W poniższym artykule znajdziecie instrukcję, jak prawidłowo samemu wygłuszyć samochód, żeby cieszyć się dobrą akustyką i komfortem jazdy bez zbędnych hałasów.
Jest jedna i najważniejsza zasada, której trzymają się fachowcy w tej branży: izolacja akustyczna (czyli tak zwane pianki), nie działa bez warstwy izolacji, pochłaniającej drgania (mówimy tu o matach butylowych). Już wyjaśniamy dlaczego.
Pierwszą warstwę wibroizolacji (maty butylowe) należy zawsze przyklejać na odtłuszczony metal. Dlaczego jest to konieczne? Ponieważ najpierw trzeba usunąć luz metalu (grzechotanie), więc pierwszą warstwą izolacji bezpośrednio na elementy metalowe, idzie tak zwana wibroizolacja.
Drugą warstwą jest izolacja akustyczna, kleimy ją jako drugą warstwę na matę butylową. Są jednak miejsca, gdzie stosuje się wyłącznie izolację akustyczną (pianki), jest to plastikowa karta drzwi.
Teraz po kolei, co i gdzie montujemy:
Zanim zaczniemy oklejać samochód, należy wykonać następujące czynności: -odtłuścić powierzchnię, na której będzie wibroizolacja;
-usunąć fabryczną wibroizolację bitumiczną;
– jeśli jest rdza, również ją usunąć i nałożyć podkład
Teraz przechodzimy do izolacji wibracyjno – akustycznej samochodu.
Na podłodze samochodu montujemy:
Matę butylowo-aluminiową o grubości 2 mm, ale przy tym pamiętamy żeby nie zaklejać otworów mocowań foteli, tak samo jak podpórek usztywniających.
W miejscu, gdzie znajduje się skrzynia biegów samochodu, nakładamy drugą warstwę maty 1,5 lub 2 mm.
Jako drugą warstwę izolacji akustycznej na reszcie podłogi można zastosować PPE ECO 8, Autoshim Black Flex 10, lub rolkę pianki 10 mm.
Tylne siedzenia:
Izolacja wibracyjna (mata butylowa) 2 mm + izolacja akustyczna (pianki) PPE ECO 4, lub Autoshim Black Flex 6.
Bagażnik:
Izolacja wibracyjna (mata butylowa) 2 mm + izolacja akustyczna (pianki) PPE ECO 8, lub Autoshim Black Flex 6, albo Autoshim Black Flex 10.
Tylne nadkola:
Izolacja wibracyjna (mata butylowa) 2 mm + Autoshim Black Flex 6, lub Autoshim Black Flex 10 mm, lub Felt acoustic 12.
Pokrywa bagażnika:
Izolacja wibracyjna (mata butylowa) 1,5 mm + PPE ECO 4.
Drzwi:
Na wewnętrzną płytę drzwi montujemy 1,5 mm izolacją wibracyjną (matę butylową). Drugą warstwę na życzenie może stanowić pianka PPE ECO 4, albo Autoshim Black Flex 6. Za magnesem głośnika nie stosujemy pianek akustycznych, w tym miejscu kładziemy drugą warstwę wibroizolacji 2 mm. Dwie warstwy wibroizolacji 1,5 + 2 mm powinny być umieszczone za magnesem głośnika, i jako trzecia warstwa opcjonalnie pianka z piramidkami Autoshim Sound Wave 15.
Samo zewnętrzne poszycie drzwi powinno zostać oklejone wibroizolacją 1,5 mm, lub PPE 4 mm lub Black Flex 6 mm – wszystko zależy od tego, czy chcemy, aby plastikowy boczek drzwi wszedł później na miejsce bez żadnych szczelin.
Plastikowy boczek/tapicerka drzwi:
Najlepiej piankę Autoshim Black Layer 5, lub Autoshim Sound Wave 15.
Można również po prostu zastosować taśmy Madeline Tape 1, lub Autoshim Black Layer Tape w miejscach łączeń, aby wyciszyć skrzypiące dźwięki elementów plastikowych.
Sufit (dach):
Izolacja wibracyjna (Alubutyl) 1,5 mm lub 2 mm + Autoshim Black Flex 6, bądź Felt acoustic 8, czy Felt acoustic 12, lub Autoshim Gray Wave 15.
Uwaga: Jeżeli sufit posiada szyberdach, należy zastosować najcieńszy materiał, aby można było później otwierać szyberdach bez problemu. Przed ponownym montażem poszycia sufitu należy sprawdzić, czy szyberdach działa bez zarzutu.
Gródź komory silnika od strony wnętrza pojazdu:
Izolacja wibracyjna (Alubutyl) 2 mm, opcjonalnie drugą warstwą Alubutyl 1,5 mm + izolacja akustyczna PPE ECO 4, lub Autoshim Black Flex 6.
Półka tylna (dla sedanów):
Izolacja wibracyjna (Alubutyl) 2 mm + Autosjim Gray Wave 15, jeśli są tam głośniki. Jeżeli głośników brak, wystarczy jako druga warstwa Autoshim Black Flex 6, albo Felt Acoustic 8.
Nadkola od strony kół samochodu:
Izolacja wibracyjna (Alubutyl) 1,5 mm.
Maska:
Izolacja wibracyjna (Alubutyl) 1,5 lub 2 mm + PPE ECO 8 Foil (ponieważ jest laminowany folią aluminiową i ma właściwości termoizolacyjne). Elementów usztywniających nie oklejamy.
Wszystkie elementy plastikowe mogą być oklejone Autoshim Grey Wawe 15, bądź Autoshim Black Layer 5, lub Felt 8.
Panel, oraz wszystkie małe plastikowe części można zabezpieczyć taśmą Madeline Tape 1, albo Black Layer Tape 5.
Przy prawidłowym montażu naszych mat aluminiowo-butylowych zabezpieczasz swoje auto dodatkowo przed korozją, ponieważ nasze materiały nie zawierają kredy dzięki czemu nie wchłaniają wody.
Proszę pamiętać o tym, że materiały wygłuszające Alubutyl całkowicie łączą się z metalem mniej-więcej po 24 godzinach. Po tym czasie już się nie da ich odkleić od metalu, czyli poprawki muszą być zrobione przed upływem doby.
Udanego wygłuszania!